Titan svingkran

25. december 2010

Jeg har fået mig en Titan kran fra min søde kone i julegave i 2010. Wow, den havde jeg ønsket mig meget.

Planen er at den skal være en del af Dahløre station eller skulle man sige havne-miljøet. Der skal den indgå i et miljø omkring en kul-havn.

 

Forbilledet af dette samlesæt er Mariager kranen opsat i 1930 af Titan der den dag i dag står i Mariager. Billedet er fra sidste gang vi var der.

                                                                                       Foto: Mathilde Høj Dahl, 2010

Om kranen i Mariager findes en masse spændende læsning på internettet og jeg vil derfor anbefale at dette findes der.

 

Det der for mig er interessant er den gamle Titan kran der var at finde på mange havne rundt omkring i landet. I dag findes der kun sådanne kraner i København, Næstved og Mariager. Det var en kran der blev benyttet langt frem i årene og som også blev benyttet til andet end kul. Titan maskinfabrik, jernstøberi og kranspecialisten havde til på Tagensvej 86 i København.

Maskinfabrikken Titan blev stiftet som aktieselskab tilbage i 1897, men virksomheden blev allerede til i 1856 af grundlæggeren smedemester H. Rudolph Koefoed. Virksomheden sammenlagdes med en del andre virksomeder gennem årene og dette kulminerede i 1897 hvor aktieselskabet Titan blev stiftet.

I 1967 fusionerede Titan med virksomheden af Thomas B. Thrige fra Odense og blev til det vi måske bedre kender som Thrige-Titan. At Thomas B- Thrige grundlagde A/S De forenede Automobilfabrikker sammen med Anglo-Dane og Automobilfabrikken Jan og producerede lastbiler og busser under navnet Triangel og i 1930 overtog aktiemarioteten i Scandia A/S er en helt anden historie.

Se dette link. Titan har betydet meget for Tagensvej-området og for udviklingen af området i den del af København.

Igen findes der et hav af spændende historiske informationer om virksomheden og betydningen af denne på internettet. Til gengæld har det været vanskeligere at finde relevante informationer om netop denne kran. Men måske netop fordi den var så almindelig er den ikke på samme måde blevet beskrevet og fortalt om.

Kranen her er en svingkran der kører på skinner monteret på en betonkonstruktion. Den har selvstændigt førerhus ude foran og ballasten med motorer sidder bagved. Konkrete informationer om kranen:

  • Løfteevne: 3.000 kg
  • Højde til køreskinnen: 7,0 meter
  • Køreskinnens længde: 33,3 meter
  • Motor: 55 Hk, 3-faset 380 volt
  • Egenvægt af den kørende del: 35 tons
  • Udliggers længde: 16 meter
  • Udliggers højde over jorden: 14,1 meter
  • Årstal: 1930

Og så alligevel ...

Krantypen blev ofte kaldt en svingkran som kan bevæges frem og tilbage på en løbekat eller løbevogn på en konstruktion med skinner.

Den kunne betjenes ved håndkraft, damp, trykvand, trykluft eller som vi nok mest kender den ved elektricitet. Kranen blev betjent af en kranfører.

Nedenfor lidt om kullosningskraner fra Salmonsens konversationsleksikon i 2. udgave bind XIV: Kirkeskov-Kvadratrix

 

Jeg har ellers forsøgt at finde forskellige links på nettet om denne krantype:

Og nu til modellen ...

 

Den er utrolig flot og modellen ser således ud:

 

Jeg vil herunder forsøge at tage billeder undervejs i byggeprocessen og evt. komme med kommentarer om hvad man skal være opmærksom på. Byggevejledningen kan findes her.

 

Her er sættet taget ud af posen og lagt op.

Den sorte firkant er det der skal bruges til taget. Det er en lavet af Mitsutomo P400 sandpapir. Det kommer vi givet tilbage til.

 

Jeg kunne ikke lade være med at gå i gang med projektet. Det første der i følge tegningerne skal laves er beton-konstruktionen hvor svingkranen skal kunne køre på.

 

Jeg skal bruge følgende til projektet:

  • Plan flade så dele kan blive lige (bord)
  • Skæreplade gerne med linier på rette vinkler på
  • Skalpel
  • Lille fil
  • Plastiklim med kanyle
  • Skydelære
  • Klemmer

 

Først skal de øverste bjælker/skinner bygges. Man skal huske at vende sidestykkerne rigtigt.

Her er vist delene og at den første skinne er limet og nu er i pres mellem klemmerne. Klemmerne er faktisk ganske geniale til dette arejde.

 

Herefter skal skråstiverne limes sammen.

Man kan endvidere øverst i billedet se at den første skinne er limet færdigt.

 

Herefter er det stolperne der skal bygges

To stykker limes sammen.

 

For at give dybde i stolperne skal der limes et par ekstra stykker på de lodrette stolper. Se nedenfor.

Her kan man måske ane at stolpen øverst til højre har fået de ekstra stolper limet på. Sådan skal de første 5 stolper bygges. Den sidste (2 stk.) skal sættes sammen med de løse stykker der er i en anden tykkelse - BEMÆRK dette.

 

Her begynder konstruktionen af tage form. Skærepladen bruges her til at sikre rette vinkler.

 

Så er det tid for stolpen med skråstiver og der skal fifles lidt frem og tilbage for at få stolperne til at være i vinkel og stå med rette afstand. Det er her at skydelære og skærepladen er gode. Jeg valgte at tegne streger på siden af skinnen for at få stolpen på rette plads når der kom lim på.

 

Her er vi ved at være tæt på det endelige resultat. Der skal monteres nogle stykker på siderne langs skinnen og herefter er betonkonstruktionen færdig.

Det har taget mig ca. 5 timer at lave dette arbejde. Det er et godt projekt at starte med for det er rimeligt taknemmeligt hvis man laver så unøjagtigheder. Noget kan tilskrives at betonkonstruktionen ser således ud og resten kan files væk.

 

27. december 2010

Næste projekt bliver under-vognen til kranen.

Man skal være opmærksom på at få vendt L-profiler på den rigtige måde. De langsgående inderste og yderste profiler kan vise hvordan.

 

Når man skal lave hjulene kan det være smart at trække den på en pianotråd i en størrelse der akkurat passer til hullet i skiverne. Husk dog at bevæge de nye hjul lidt frem og tilbage på pianotråden for at limen ikke skal tørre hjulene fast. Træk hjulene af inden limen er helt tør.

 

Skiverne er limet sammen til hjul. Nu skal akselstyrene monteres og når de er limet er det en god idé at trække pianotråden igennem for at styre hullerne overfor hinanden.

 

Jeg har vendt L-profiler som på billedet, men jeg er meget i tvivl om det reelt er rigtigt.

Måske du kan ane at jeg har fået monteret de to sidestykker med aksel-huller forkert. Det er dog ikke en større krise andet end at jeg måtte bore et par nye huller mere i siderne.

 

Her er den ene side med hjul ved at blive monteret.

 

Og her den færdige undervogn klar til maleren.

 

Det er nu tid for at lave platformen.

 

Platformen er stort set færdig med balast-klods og brædder til gangbro. Der skal monteres gelænder, men det bliver nu nok noget af det sidste. Her kan platform og undervogn snart sættes sammen. De to runde skiver skal lige monteres først.

Den rullende platform er nu monteret.

 

Det er tid for at lave styrehuset og motorhuset samt et par små kasser eller hvad det nu er.

Styrehuset skal nu limes sammen. Motorhuset er klar til maleren. Når kasserne foran motorhuset skal limes fast skal man huske at der er forskel i bundniveauet idet huset står på bundrammen og de små kasser foran står på bræddeplatformen.

 

Dette var så dagens arbejde og det tog godt et par timer.

 

2. januar 2011

Efter at have kigget på adskillige detalje billeder af den rigtige kran i Mariager er der enkelte steder der skal males lidt anderledes end byggevejledningen ligger op til. F.eks. er der brune brædder i bunden af førerhuset og motorhuset og derfor har jeg malet bunden de steder brunt (Humbrol 113).

 

Selvom husene sidder på kranen på billedet ovenfor er de endnu ikke limet fast. Det er meget lettere at male når de enkelte dele kan males hver for sig.

 

Det viser sig at skinnerne er ægte skinner og de skal derfor have rette farve når jeg når dertil - Humbrol 113 rustrød/brun.

Egentlig skulle det ifølge byggevejledningen være den samme grå både til kranplatformen (Humbrol 127 Grå) og til betonkonstruktionen. Nu havde jeg rent faktisk en lidt lysere grå liggende og betonkonstruktionen har fået denne som grundfarve (fejlfarve fra farvehandleren) og enkelte penselstrøg med Humbrol 127 ovenpå. Jeg forestiller mig lidt sort enkelte steder og slutter af med "fejlfarven" i tynde strøg. Nu må vi se hvordan det resultet viser sig.

 

Førerhus og motorhus er blevet malet med Humbrol 153 Rød. Indvendig får huset sider den grå fra platformen og gulvet den brune farve. Kranføreren skal findes.

 

Af billeder af den ægte kran kan man se at den får strøm fra 3 kabler der hænger udstrakt på betonkonstruktionen og med en slags slæbesko henter det op på kranen. Det kunne man muligvis lave på nogenlunde samme måde på denne kran og derved få strøm op i kranen.

Strømmen oppe i kranen kan bruges til at skaffe lys i motorhuset, førerhuset og den udvendige projektør der lyser ned i lastrummet på skibet når der er mørkt udenfor.

Det skal ihverttilfælde overvejes hvordan ovenstående laves, men jeg er tændt på idéen.

 

Efter at malingen er blevet tør er føre- og motor-husene blevet limet fast. Se billede ovenfor.

 

17. januar 2011

Lidt videre er jeg kommet i kran-projektet og det er desværre kun lidt.

Fører- og maskinhusets vægge er malet indvendigt med en grå farve.

Da væggene var tørre blev "træ"gulvet malet brunt.

Jeg har fået malet udenfor og må igang med den røde og grå reperationsmaling.

Ja, egentlig var min plan blot at bygge modellen, male den udvendigt og sætte tag på, men jeg synes jo det kunne være lidt sjovt at sætte lidt detaljer indvendigt i kranen. Det kræver at den bliver malet indvendig.

Jeg har fundet min kranfører og han skal jo have nogle stænger, skabe, maskiner m.v. omkring sig.

Der ud over er skinnerne på betonkonstruktionen blevet malet og patina ned af betonen har også fået en tur.

 

De næste projekter er skovlen og stativet til krantrækket samt maling indvendig i kranen..